ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要類・刊行物等
  2. 学芸学部
  3. 広島文化学園大学学芸学部紀要 第15巻

算数科における逆向きの指導計画に基づく授業づくり

https://hbg.repo.nii.ac.jp/records/2000272
https://hbg.repo.nii.ac.jp/records/2000272
bdfb7852-37ea-40fd-8013-a842c02afef1
名前 / ファイル ライセンス アクション
g15-03.pdf g15-03.pdf (1.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-03-31
タイトル
タイトル 算数科における逆向きの指導計画に基づく授業づくり
言語 ja
タイトル
タイトル Lesson Development Based on Backward Unit Planning in Mathematics Education
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 逆向きの指導計画
キーワード
主題Scheme Other
主題 Backward Design Plan
キーワード
主題Scheme Other
主題 確かな学力
キーワード
主題Scheme Other
主題 reliable academic skills
キーワード
主題Scheme Other
主題 授業改善
キーワード
主題Scheme Other
主題 lesson improvement
キーワード
主題Scheme Other
主題 算数
キーワード
主題Scheme Other
主題 elementary school mathematics
キーワード
主題Scheme Other
キーワード
主題Scheme Other
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 中谷,智子

× 中谷,智子

ja 中谷,智子

Search repository
植田,敦三

× 植田,敦三

ja 植田,敦三

Search repository
著者(英)
姓名 NAKATANI,Tomoko
言語 en
著者(英)
姓名 UEDA,Atsumi
言語 en
著者ID
内容記述タイプ Abstract
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Recently, the education field has entered an era of mass teacher retirements, leading to a sharp increase in inexperienced teachers who struggle daily with lesson planning. We observed up close how many teachers, focused on progressing through the textbook as scheduled, end up with lessons centered too much on explanations. Conversely, some lessons prioritize discussions or presentations so heavily that they fail to reach the intended goals or leave no time for reflection at the end. These issues often stem from a lack of awareness of each lesson’s place within the unit, as well as an unclear focus on the aims and activities to be carried out. We concluded that such challenges are due to insufficient planning in lesson design. In addition, the results of the 2017 and 2018 National Assessments of Academic Ability and Academic Achievement show that “I can do it” and “I understand” increase children’s self-esteem and lead to the development of children who are proactively engaged in solving problems. It can be said that the accumulation of joy in “understanding” and “being able to” is of great significance for children. To ensure reliable academic skills for each student, we drew on the ‘backward design’ theory proposed by Grant Wiggins and Jay McTighe in the United States, referring to it as a ‘backward instructional plan.’ The goal was to create a teaching plan that allows all students to actively engage in solving the final learning tasks, set with a clear view of the unit’s ultimate objectives. For this purpose, we conducted research in elementary school mathematics to clarify the qualities and abilities to be cultivated at the lesson-planning stage and to implement effective classroom practices.
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
言語 ja
bibliographic_information 広島文化学園大学学芸学部紀要

号 15, p. 17-25, 発行日 2025-03-14
出版者
出版者 広島文化学園大学学芸学部
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21858837
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12532487
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-06-02 05:28:12.793957
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3