WEKO3
アイテム
C. Ph. E. バッハのフライエ・ファンタジーに関する研究 ―Ausweichung からModulationへ―
https://doi.org/10.60171/00002834
https://doi.org/10.60171/0000283483eaf895-9f6c-4a15-90e1-f3f3dc2e5394
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-15 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | C. Ph. E. バッハのフライエ・ファンタジーに関する研究 ―Ausweichung からModulationへ― | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Study on the free fantasies of C. Ph. E. Bach ―The change from Ausweichung to Modulation― | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | カール・フィリップ・エマニュエル・バッハ Carl Philipp Emanuel Bach | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | フライエ・ファンタジー Freie Fantasi | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 『クラヴィーア奏法』“Versuch uber die wahre Art das Klavier zu spielen” | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 転調 Ausweichung,Modulation | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.60171/00002834 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
末永, 雅子
× 末永, 雅子
× Suenaga, Masako
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) was the most important composer in the Fantasia genre.He was a musical spokesman for the era, particularly in his music for solo keyboard. E. Bach defined liberties of time and tonality as the conditions for Freie Fantasien (“Free Fantasies”) and provides his own detailed interpretation of this in his book “Versuch uber die wahre Art das Clavier zu spielen” (first published in 1762). In this book, E. Bach uses the musical term “Ausweichung” to signify modulation, but R.Kramer noted that the term “Modulation” is only used in a new paragraph added to the second edition of Bach’s book published in 1797. In this study, I analyzed the Fantasias Wq.117-14 (composed in 1762 or earlier) and Wq.61-6 (composed in 1786) to elucidate the differences in the characteristics of modulation between the two compositions. It was also clarified that the change in concept from “Ausweichung” to “Modulation” is reflected in E. Bach’s Fantasia creations, whereas the nature of Fantasia that Bach intended to achieve through his Fantasia compositions remains consistent, even when the method of modulation changes from “Ausweichung” to “Modulation”. |
|||||||||
書誌情報 |
広島文化学園大学学芸学部紀要 巻 8, p. 71-84, 発行日 2018-02-26 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島文化学園大学学芸学部 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 21858837 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12532487 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |