WEKO3
アイテム
メディアによる教育行為の規定に関する一考察 : コミュニケーション・メディアと物質としてのメディアを中心に
https://doi.org/10.60171/00002869
https://doi.org/10.60171/000028696b59e1f3-384e-434c-be50-6b2d61a6e528
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-15 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | メディアによる教育行為の規定に関する一考察 : コミュニケーション・メディアと物質としてのメディアを中心に | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Consideration about the Construction of Educational Practice by Media : Focusing on Communication Media and Material | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | メディア = Media | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | マクルーハン = Marshall McLuhan | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ドイツメディア論 = German Media Theory | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 視聴覚教育 = Audiovisual education | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 活字 = Typography | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.60171/00002869 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
時津, 啓
× 時津, 啓
× Tokitsu, Kei
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | The purpose of this paper is to clarify how media construct educational practice by focusing on German media theory and Marshall McLuhan’s theory of media. According to Peter Sloterdijk and Yasuo Imai, we communicate with others not through but in media. For example, we decide on signification in language and communicate with others in language. Media are essential for us to communicate with others. On the other hand, McLuhan indicated that “The medium is the message”. He distinguished between media contents analysis and media understanding, and we should explore the magic of media or their subliminal charge. He considered how media as material influence a media user. Media control his thought and cognition. It is an indispensable for educational practice to understand how media influence thought, cognition and communication of teachers and students. This paper clarifies a structure of media construction in the dimension of communication and material. This finding may have important implications for the analysis of educational practice. Understanding how media construct educational practice will help us the analysis of teacher’s questions and student’s reaction based on media theory. |
|||||||||
書誌情報 |
広島文化学園大学学芸学部紀要 巻 2, p. 29-39, 発行日 2012-03-25 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島文化学園大学学芸学部 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 21858837 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12532487 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |