WEKO3
アイテム
「国民の教育権」論の展開とその教育学的含意 : 主権者教育権論を中心に
https://doi.org/10.60171/00002883
https://doi.org/10.60171/000028838240b7f3-9477-4887-be0c-704aa28e52d8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-15 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 「国民の教育権」論の展開とその教育学的含意 : 主権者教育権論を中心に | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Developing the Theory of People's Right to Education and Its Educational Implication : Focusing on the Theory of Sovereign's Right to Education | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 「 国民の教育権」論 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Theory of People's Right to Education | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 主権者教育権論 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Theory of Sovereign's Right to Education | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 永井憲一 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Kenichi Nagai | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教育の自由 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | educational freedom | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 消費社会 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | consumer society | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.60171/00002883 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
時津, 啓
× 時津, 啓
× Tokitsu, Kei
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | The purpose of this paper is to reinterpret “Theory of People's Right to Education” by focusing on the historical background of this theory. During the 1950s and 1970s, Teruhisa Horio and Masashi Kaneko indicated that education should be independent from the state authorities including educational administration. They distinguish between education and politics, and education have the liberty from both state and politics. On the other hand, Kenichi Nagai insisted on the right as requirement, and people should claim educational freedom for the state. He included education in politics, especially the value of the Japanese Constitution. A difference between Kaneko/Horio and Nagai is how they find out “ideal” of education. Kaneko and Horio find out this “ideal” in the relationship of political reality, Nagai is based on a fictional reality to find the “ideal” of education. This difference is to exemplify that the appearance of consumer society influenced “Theory of People's Right to Education” to branch into two positions. |
|||||||||
書誌情報 |
広島文化学園大学学芸学部紀要 巻 1, p. 63-73, 発行日 2011-03-25 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島文化学園大学学芸学部 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 21858837 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12532487 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |