ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要類・刊行物等
  2. 教育学研究科
  3. 子ども学論集 第6巻

熟議民主主義にもとづく「社会に開かれた教育課程」編成のあり方

https://doi.org/10.60171/00002909
https://doi.org/10.60171/00002909
c23c5000-c13b-403d-b84a-b7096d06e3b1
名前 / ファイル ライセンス アクション
kr06-05.pdf kr06-05.pdf (609.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-03-15
タイトル
タイトル 熟議民主主義にもとづく「社会に開かれた教育課程」編成のあり方
言語 ja
タイトル
タイトル The Development of “Curriculum Opened the Society” Based on a Deliberative Democracy
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 社会に開かれた教育課程 Curriculum Opened the Society
キーワード
主題Scheme Other
主題 熟議民主主義 Deliberative Democracy
キーワード
主題Scheme Other
主題 カリキュラム・マネジメント Curriculum Management
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習指導要領 Government Course Guidelines
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.60171/00002909
ID登録タイプ JaLC
著者 山中, 翔

× 山中, 翔

ja 山中, 翔

Search repository
Yamanaka, Sho

× Yamanaka, Sho

en Yamanaka, Sho

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は熟議民主主義にもとづく「社会に開かれた教育課程」編成のあり方を提示した。再帰的近代化を特徴とする現代社会において、学校は教育の正当性を問われながらも、教育課程を編成しなければならない。本稿はこの問いに応答するために、熟議民主主義における「手続主義(proceduralism)」と「選好の変容」という二つの原理に着目した。二つの原理からは、様々な立場の人の意見を考慮に入れながらも、合意を創出する方法が導かれる。熟議民主主義にもとづく教育課程編成のあり方とは、様々な立場の人々が話し合いのルールのもとで、「善い教育」の実現を不断に追及することである。ただし、これは言語能力や行為能力を欠いた主体の排除、不合意に対する楽観さという点において課題がある。
 This article shows the development of “Curriculum Opened the Society” based on a deliberative democracy. In a modern society characterized by reflective modernization, people have not always believed the legitimacy of school education, and schools must develop their curriculum. In order to answer this question, this article focuses on two principles, “proceduralism” and “change of preference.” These two principles lead to a way to achieve a consensus, taking into account the views of people in different positions. The development of a curriculum based on deliberate democracy is for people in various positions to continually pursue “good education” under the rules of deliberation. However, there is a problem in terms of exclusion of an entity lacking linguistic ability and action ability, and optimism about disagreement.
書誌情報 子ども学論集

巻 6, p. 51-59, 発行日 2020-03-31
出版者
出版者 広島文化学園大学大学院教育学研究科
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21878145
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:37:31.681064
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3