WEKO3
アイテム
熟議民主主義にもとづく「社会に開かれた教育課程」編成のあり方
https://doi.org/10.60171/00002909
https://doi.org/10.60171/00002909c23c5000-c13b-403d-b84a-b7096d06e3b1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-15 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 熟議民主主義にもとづく「社会に開かれた教育課程」編成のあり方 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | The Development of “Curriculum Opened the Society” Based on a Deliberative Democracy | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 社会に開かれた教育課程 Curriculum Opened the Society | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 熟議民主主義 Deliberative Democracy | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | カリキュラム・マネジメント Curriculum Management | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 学習指導要領 Government Course Guidelines | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.60171/00002909 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
山中, 翔
× 山中, 翔
× Yamanaka, Sho
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本稿は熟議民主主義にもとづく「社会に開かれた教育課程」編成のあり方を提示した。再帰的近代化を特徴とする現代社会において、学校は教育の正当性を問われながらも、教育課程を編成しなければならない。本稿はこの問いに応答するために、熟議民主主義における「手続主義(proceduralism)」と「選好の変容」という二つの原理に着目した。二つの原理からは、様々な立場の人の意見を考慮に入れながらも、合意を創出する方法が導かれる。熟議民主主義にもとづく教育課程編成のあり方とは、様々な立場の人々が話し合いのルールのもとで、「善い教育」の実現を不断に追及することである。ただし、これは言語能力や行為能力を欠いた主体の排除、不合意に対する楽観さという点において課題がある。 This article shows the development of “Curriculum Opened the Society” based on a deliberative democracy. In a modern society characterized by reflective modernization, people have not always believed the legitimacy of school education, and schools must develop their curriculum. In order to answer this question, this article focuses on two principles, “proceduralism” and “change of preference.” These two principles lead to a way to achieve a consensus, taking into account the views of people in different positions. The development of a curriculum based on deliberate democracy is for people in various positions to continually pursue “good education” under the rules of deliberation. However, there is a problem in terms of exclusion of an entity lacking linguistic ability and action ability, and optimism about disagreement. |
|||||||||
書誌情報 |
子ども学論集 巻 6, p. 51-59, 発行日 2020-03-31 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島文化学園大学大学院教育学研究科 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 21878145 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |