ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要類・刊行物等
  2. 教育学研究科
  3. 子ども学論集 第6巻

「子どもの主体性」を育成 -自己評価の観点からの提案-

https://doi.org/10.60171/00002911
https://doi.org/10.60171/00002911
e13bf340-4159-4955-9f88-5d1b1b61adfe
名前 / ファイル ライセンス アクション
kr06-07.pdf kr06-07.pdf (612.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-03-15
タイトル
タイトル 「子どもの主体性」を育成 -自己評価の観点からの提案-
言語 ja
タイトル
タイトル Raising Children's Independence:A Suggestion from the Viewpoint of Self-evaluation
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 子どもの主体性 children's independence
キーワード
主題Scheme Other
主題 主体的に学習に取り組む態度 independent attitude toward learning
キーワード
主題Scheme Other
主題 自己評価活動 self-evaluation activities
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.60171/00002911
ID登録タイプ JaLC
著者 坂本, 貴彦

× 坂本, 貴彦

ja 坂本, 貴彦

Search repository
Sakamoto, Takahiko

× Sakamoto, Takahiko

en Sakamoto, Takahiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 平成29(2016)年に改訂された小学校学習指導要領により,全ての教科等で目指すべき資質・能力が三つの柱として整理された。これに伴い,各教科における観点別評価の観点も現行の四観点(関心・意欲・態度,思考・判断・表現,技能,知識・理解)から三観点(知識及び技能,思考力・判断力・表現力等,主体的に学習に取り組む態度)に整理された。小学校現場においては令和2(2020)年度から「主体的に学習に取り組む態度」を評価することになるため,現行の「関心・意慾・態度」の評価とはどのようにお異なるのか,どのように評価がなされているのかを概観した。その中で自己評価活動に着目した。主体的に学習に取り組む態度である児童の主体性を育成するための指導の手立ての一つになると考えられる自己評価活動について研究した。小学校における調査の結果,自己評価活動が児童の主体性を育成するということは支持されなかったが,自己評価活動を長期的に実施し,その中で児童の自己評価能力の育成を図ることが望まれる。そのような自己評価活動が継続的に行うことができれば,児童の主体性を育成するうえで有効な手段になると考える。
The new curriculum for elementary schools (2016) organized all curricula with competences into three pillars. With this change, the previous four viewpoints of the criterion referenced assessment were reorganized into three viewpoints (knowledge and skills, ability to think/make decisions/express oneself, and independent attitude toward learning). Teachers will evaluate students'/children's independent attitude toward learning from 2020 onward. This article surveyed the concept of independence: how the one of viewpoints—independent attitude toward learning—changed from the predecessor—interest, willingness, attitude—and how it will be assessed. Then, the article conducted an empirical study of a self-evaluation class activity intended to foster children's independence and build an independent attitude toward learning. The results did not support the hypothesis that self-evaluation activities increase children's independence of will. The study suggested adopting long-term self-evaluation class activities to enhance children's self-evaluation ability.
書誌情報 子ども学論集

巻 6, p. 73-82, 発行日 2020-03-31
出版者
出版者 広島文化学園大学大学院教育学研究科
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21878145
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:37:28.648491
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3