WEKO3
アイテム
呉市選挙管理委員会による主権者教育の実践
https://doi.org/10.60171/00002912
https://doi.org/10.60171/00002912e3021705-0c5b-4dbd-ac6e-8a92a8d03d55
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-15 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 呉市選挙管理委員会による主権者教育の実践 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Sovereign education provided by Kure City election administration commission | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 主権者教育 Sovereign Education | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.60171/00002912 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
著者 |
二階堂, 年惠
× 二階堂, 年惠
× 矢口, 正和
× Nikaido, Toshie
× Yaguchi, Masakazu
|
|||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | In 2015, the voting age in Japan was lowered from 20 to 18, and sovereign education has been actively provided in elementary, as well as junior and senior high schools all over Japan. In some prefectures, election administration commission staff are visiting schools and conducting lectures. Kure City election administration commission (EAC) has been conducting visiting-lectures since 2011 and yearly increasing the number of lectures. The significance of visiting-lectures includes making students familiar with elections through experiencing mock voting, among others. This is expected to increase the voter turnout and facilitate the expression of opinions by more people. In spite of claims that the increasing voter turnout is not the essential objective or the achievement of sovereign education, the direct and indirect expression of diverse opinions is the basis of democracy. An election is a social system for expressing opinions, and a strictly institutionalized system for embodying democracy. Non-participation in elections implies waiving the right to express one's opinion. A rule of democracy is that any defects in the electoral system should be modified or improved within the system. “Voting” and fostering people that vigorously participate in social activities is a clear objective and achievement of sovereign education and continuously conducting visiting-lectures support the healthy development of democracy. Constantly informing people about the importance of sovereign education, and increasing the recognition that participating in elections is the beginning and the goal of indirect democracy is a duty of the EAC. This education might be essential for “improving political common sense” in contemporary society. 平成27 年に18 歳選挙権が導入され,全国各地の小・中・高等学校において主権者教育が盛んに実施されており,都道府県によっては.選挙管理委員会が実際に学校に出向き,出前講座も実施している。 呉市選挙管理委員会( 以下呉市選管) では,平成23 年度から呉市内の学校に出向いて出前講座に取り組んできており,年々その数は増加してきている。 呉市選管が行う出前講座の意義は,模擬投票の経験などを通して,選挙がより身近なものとしてとらえられ,投票率が向上する,つまり,より多くの国民の意見が表明されるようになることであると考える。これに対しては,しばしば,主権者教育において,投票率の向上は,その本質的な目的や成果ではないとの批判的意見を耳にする。しかし,間接制であれ直接制であれ,意見の表明が民主主義の根幹である以上,そのシステムとして社会が有している選挙に参加しないというのは,意見表明の権利を放棄していることになるのである。もし,そのシステムに欠陥があるのであれば,そのシステムを通して修正なり変革するのが,これもまた民主主義のルールである。「まず選挙に行くこと」は,政治的リテラシーを育み,能動的に社会形成に参画する国民を育成する主権者教育の明確な目標であり成果であると考えてよいのではあるまいか。 出前講座の継続的実施は,民主主義の健全な発展を根底において支えるものであり,そこにおいて選挙は,民主主義を具現化する方法として,最も厳格に,また最も高度に制度化されたシステムである。すべての国民の意思を反映するためには,「選挙に参加すること」が,間接民主制をとる民主主義にとって,第一歩であると同時に目標でもある,という理解を広めるため,各都道府県の選管は,主権者教育の重要性を発信し続けなければならないし,それこそが「政治常識の向上」の現代的意義なのであろう。 |
|||||||||||||
書誌情報 |
子ども学論集 巻 5, p. 1-14, 発行日 2019-03-31 |
|||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島文化学園大学大学院教育学研究科 | |||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 21878145 | |||||||||||||
フォーマット | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |