WEKO3
アイテム
音楽表現とのリンクを想定した音楽理論教育に関する試論
https://doi.org/10.60171/00002919
https://doi.org/10.60171/00002919d8ce3276-b342-4188-ae87-d124be6b3a6d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-15 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 音楽表現とのリンクを想定した音楽理論教育に関する試論 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | An essay for teaching methods of music theory in connection to musical practice | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 音楽理論 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ソルフェージュ | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 音楽表現 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Fetis | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Francois-Joseph | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.60171/00002919 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
中村, 知佳子
× 中村, 知佳子
× Nakamura, Chikako
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Francois-Joseph Fetis, who taught composition at the Paris Conservatoire and Conservatoire Royal of Brussels in the 19th century, wrote in his Solfeges progressifs precedes de l’expose des principes de musique, “in the study of solfege, beginning students are expected to read notation and understand its meaning, to beat time, and to sing,seeking to do so in tune [...] it is just as reasonable to teach these techniques separately ”(Fetis 1837: 107). The aim of this study is to examine teaching methods of music theory in connection to musical practice in a course for kindergarten teachers, using Fetis suggestions. Today, many textbooks of music theory are used in university courses for training kindergarten and elementary school teachers. These textbooks contain two problems: 1) the music theory is more complex than needed for kindergarten and elementary school teachers and 2) the teaching of music theory is not linked with musical practice in elementary schools and in kindergartens. In this paper we will examine these problems through a comparative analysis of existing textbooks of music theory and the content needed by elementary school teachers followed by recommended materials for teaching music to future elementary school teachers. |
|||||||||
書誌情報 |
子ども学論集 巻 4, p. 27-34, 発行日 2018-03-31 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島文化学園大学大学院教育学研究科 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 21878145 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |