WEKO3
アイテム
「総合的な学習の時間」における「主体的・対話的で深い学び」に関する 一考察 ― 異なる多様な他者との対話の実現に向けて ―
https://doi.org/10.60171/00004944
https://doi.org/10.60171/00004944fb671a34-c77a-476b-a780-488403b4709a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
hbghhs2_31-44.pdf (1.1 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「総合的な学習の時間」における「主体的・対話的で深い学び」に関する 一考察 ― 異なる多様な他者との対話の実現に向けて ― | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study on Proactive, Interactive and Authentic Learning in the Period for Integrated Studies: For Dialogue with Diverse Others | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 総合的な学習の時間 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the Period for Integrated Studies | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 対話 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Dialogue | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 主体的 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Proactive | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 対話的で深い学び | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | interactive and authentic learning | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 議論 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Discussion | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.60171/00004944 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
山中, 翔
× 山中, 翔× 山内, 優佳× 渡邉, 満× 坂越, 正樹× 中尾, 豊喜× Yamanaka, Sho× Yamauchi, Yuka× Watanabe, Michiru× Sakakoshi, Masaki× Nakao, Toyoki |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This article examines the nature of dialogue and discussion, and some issues in class. Chapter I summarises the purpose of the Period for Integrated Studies appeared in 1998. We then examine the significance and the problems on “proactive, interactive and authentic learning” based on the characteristics of modern society. Chapter II investigates the significance and basic problems of dialogue and discussion in relation to learning activity in the Period for Integrated Studies from the perspective that the core task is to understand interactive dialogue as learning activity. We also define the construction of dialogue and discussion and explore the indispensable conditions needed to realise them. Chapter III examines these conditions and issues in the realisation of dialogue from a perspective that considers others in education. Finally, Chapter IV shows a case study of the Period for Integrated Studies lessons at a junior high school, which reveals an actual dialogic manner among students and suggests teaching issues related to dialogue. |
|||||
書誌情報 |
人間健康学研究 巻 2, p. 31-44, 発行日 2019-12-26 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 広島文化学園大学人間健康学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24349798 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12869764 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |