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  1. 紀要類・刊行物等
  2. 社会情報学部
  3. 社会情報学研究 第3巻

消費者用製品における警告遵守の阻害要因に関する考察

https://doi.org/10.60171/00005126
https://doi.org/10.60171/00005126
ae76f07d-4293-4442-8c8e-e32990c4691c
名前 / ファイル ライセンス アクション
ksis3_145-158.pdf ksis3_145-158.pdf (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-03-15
タイトル
タイトル 消費者用製品における警告遵守の阻害要因に関する考察
言語 ja
タイトル
タイトル Factors Hindering Users from Complying with Consumer Product Warnings
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 Consumer product warning (消費生活製品の警告)
キーワード
主題Scheme Other
主題 Compliance with warnings (警告への遵守)
キーワード
主題Scheme Other
主題 Effectiveness of warnings (警告の有効性)
キーワード
主題Scheme Other
主題 Product liability law (製造物責任法)
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.60171/00005126
ID登録タイプ JaLC
著者 栗川, 隆宏

× 栗川, 隆宏

ja 栗川, 隆宏

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Kurikawa, Takahiro

× Kurikawa, Takahiro

en Kurikawa, Takahiro

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to examine the effectiveness of consumer product warnings on modifying users' behavior in avoiding accidents,critically reviewing recent research. The product liability law,which has recently been established in Japan,seems to require the placing of warnings on products carrying potential hazards. In Japan,however,hardly any research on the effectiveness of warnings has been conducted. Therefore,data,which came from studies in nations leading the way with such a law,was analyzed. Factors hindering the effectiveness of warnings were extracted in terms of such cognitive processes as attention and active processing of warnings,comprehension and agreement with the warning message,retrieval of the message and decision-making of whether or not to comply with the message. The findings showed that the warnings actually influenced users' safety behavior and were effective to some extent. The effectiveness of the warning in the attention and active processing stage was found to be influenced by factors such as the perceived hazardousness and familiarity with the product,and in addition in the decision-making stage to be influenced by factors such as the cost of complying with the warnings,the perceived hazardousness,attitudes toward safety,and social influence. It was revealed that the factors which influence the effectiveness of warnings that resulted from the users' attributes and experience were greater in number than those that resulted from warning design. The influence of different message retrieval ways and latent hazards on the effectiveness of warnings and the influence of pictograms on elderly people were discussed.
書誌情報 社会情報学研究

巻 3, p. 145-158, 発行日 1997-11-29
出版者
出版者 呉大学社会情報学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13418459
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10586239
権利
権利情報 この論文は国立情報学研究所の電子図書館事業により電子化されました。
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
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Ver.1 2023-07-25 10:52:24.785117
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