WEKO3
アイテム
教育学におけるムフ研究の特徴と課題 ― 市民性教育における先行研究を中心に ―
https://doi.org/10.60171/00005437
https://doi.org/10.60171/000054377e1703b4-3fa1-4830-b392-8ef4cac9bb7b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-17 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 教育学におけるムフ研究の特徴と課題 ― 市民性教育における先行研究を中心に ― | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | The Characteristics and Issues in Educational Research of Chantal Mouffe -Focusing on Previous Studies in Citizenship Education- | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 闘技民主主義 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 熟議民主主義 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 市民性教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 政治的なもの | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 情念 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | agonistic democracy | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | deliberative democracy | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | citizenship education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | the political | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | passion | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.60171/00005437 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
著者 |
山中, 翔
× 山中, 翔
× YAMANAKA, Sho
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This study shows the characteristics and issues in educational research of Chantal Mouffe. Mouffe’s democratic theory has been conceived as an alternative to deliberative democracy, and has received attention in education, mainly in the field of citizenship education. However, there is little research of reviewing these previous studies. This article summarizes the main points of agonistic democracy, which have been the focus of much attention in citizenship education. It then examines how they are used and discussed in the field of citizenship education. This study raises the following three issues for previous studies on agonistic democracy in citizenship education: (1)Failure to fully consider the potential of Mouffe?s critique of deliberative democracy. (2)Showing the originality in agonistic citizenship education, and (3)Showing the potential of left populism. | |||||||||||
書誌情報 |
広島文化学園大学学芸学部紀要 巻 13, p. 1-8, 発行日 2023-03-17 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 広島文化学園大学学芸学部 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 21858837 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12532487 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |