WEKO3
アイテム
図画工作科の教科書を活用する教員の思考 教科書に対する意識調査をもとに
https://hbg.repo.nii.ac.jp/records/2000271
https://hbg.repo.nii.ac.jp/records/200027119e72490-b880-4f15-8316-ddef0d348d64
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-20 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 図画工作科の教科書を活用する教員の思考 教科書に対する意識調査をもとに | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Teachers’ thoughts on using art and craft textbooks:Based on a survey of attitudes towards textbooks | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 図画工作科 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 教員の二つの思い | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 子ども主体 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 教員主導 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 教科書 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Arts and Crafts Course | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Teacher’s double standard | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Child independence | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Teacher initiative | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Textbook | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者 |
寺元,幸仁
× 寺元,幸仁
|
|||||||
著者(英) | ||||||||
姓名 | Teramoto,Yukihito | |||||||
言語 | en | |||||||
著者(英) | ||||||||
言語 | en | |||||||
著者(英) | ||||||||
言語 | en | |||||||
著者(英) | ||||||||
言語 | en | |||||||
著者(英) | ||||||||
言語 | en | |||||||
著者ID | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | Compared to other subjects, “art and craft” textbooks are used less frequently in class.The author undertook the present study as he believed that there were problems such as misunderstandings about art and craft and unconscious disregard for art. A survey to 99 elementary school teachers was conducted to ask about the frequency of textbook use, how they use it, and possible points for textbook improvement, and their responses were analyzed. Using KHCoder, it was found that there is a“ teacher’s view of art and craft” that values children’s thoughts and allows them to express themselves freely, and a “teacher’s convenience” that prioritizes “the creation of works for school displays or exhibition competitions,” and“ the evaluation of parents and colleagues.” In addition, the author points out that there are almost no teachers who are taking concrete steps to resolve the dilemma between the two views of child-centeredness and teacher-initiative, which should be a future issue to discuss and solve. | |||||||
言語 | en | |||||||
bibliographic_information |
子ども学論集 号 11, p. 25-40, 発行日 2025-03-20 |
|||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 広島文化学園大学大学院教育学研究科 | |||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 21878145 |