WEKO3
アイテム
大学等における領域「言葉」の指導の方向性について― 保幼小接続カリキュラム(アプローチカリキュラム)に着目して ―
https://hbg.repo.nii.ac.jp/records/2000273
https://hbg.repo.nii.ac.jp/records/20002739c344e26-d796-47fe-8b0b-443915b37794
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-31 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 大学等における領域「言葉」の指導の方向性について― 保幼小接続カリキュラム(アプローチカリキュラム)に着目して ― | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Directions of Language Domain Education in Universities -Focusing on the Curriculum Continuity between Early Childhood Education and Elementary Education- | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 領域「言葉 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Language domain | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 保幼小接続カリキュラム | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Integrated early childhood and elementary education curriculum | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 保育士養成課程 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Early childhood education and care teacher training program | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | シラバス | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Syllabus | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者 |
本家,太
× 本家,太
|
|||||||
著者(英) | ||||||||
姓名 | HONKE,Futoshi | |||||||
言語 | en | |||||||
著者(英) | ||||||||
言語 | en | |||||||
著者ID | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
言語 | en | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | This paper examines directions of “language domain education” in university programs for earlychildhood educators, with a particular focus on curricula continuity which is developedcollaboratively by preschools, kindergartens, and elementary schools. While university programshave been structured around core curricula, the degree of emphasis placed on practical, activitybasedlearning varies widely from institution to institution. By examining the needs reflected incurricula continuity, this paper aims to stimulate discussions on how we could enhance languagedomain education programs in universities. The author argues that universities should not onlycollaborate with other higher education institutions but also strengthen partnerships with preschoolsand kindergartens to develop more effective teacher education. | |||||||
言語 | en | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 本稿では,保育士,幼稚園教諭等の養成課程をもつ大学等のシラバス及び保育園,幼稚園等と小学校で作成している保幼小接続プログラムに着目し,領域「言葉」の指導法に関する大学等での授業の方向性について考察した。大学等においては,教職課程コアカリキュラムを基に大学等や担当教員による創意工夫により,体系性をもった教職課程を構築しているところであるが,シラバスに見られる実践に焦点を当てた活動の計画は大学等によりばらつきがあった。保幼小接続カリキュラムに見られる教育現場のニーズに着目することは,それぞれの大学等における教育課程や授業を充実させる動きを推進させるものである。大学等は大学等間の連携にとどまらず,保育園,幼稚園等との連携を一層活性化させる必要があると考えた。 | |||||||
言語 | ja | |||||||
bibliographic_information |
広島文化学園大学学芸学部紀要 号 15, p. 11-16, 発行日 2025-03-14 |
|||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 広島文化学園大学学芸学部 | |||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 21858837 | |||||||
item_10002_source_id_11 | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12532487 |