Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2023-03-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
「作問中心の算術教育」の形成過程における「生活」と「数理」の関係 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Relationships between the daily life and the way of mathematical thinking in the developmental process of Problem posing centered arithmetic education |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
清水甚吾 Zingo Shimizu |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
問題設定 problem posing |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
生活 the daily life |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
数理 the way of mathematical thinking |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
作問中心の算術教育 centered arithmetic education |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.60171/00002822 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
著者 |
植田, 敦三
木村, 惠子
Ueda, Atsumi
Kimura, Keiko
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
In this paper, we focused on the developmental process of Problem posing centered arithmetic education by Zingo Shimizu to get suggestions for the improvement of mathematical class, which was intended to develop learner’s mathematical competencies and capabilities, from the perspective of historical research. By analyzing the developmental process of the practice, we were able to divide into four periods: the early developmental stage, the formative/prevailing stage, the transformation stage and the succession stage. As a result, it was found that the relationship between the daily life and the way of mathematical thinking was greatly different between the former three periods and the last period. |
書誌情報 |
広島文化学園大学学芸学部紀要
巻 10,
p. 29-38,
発行日 2020-03-27
|
出版者 |
|
|
出版者 |
広島文化学園大学学芸学部 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
21858837 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12532487 |
フォーマット |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
application/pdf |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |