Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2023-03-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
Factors influencing sustainability in inclusive education -Clinic-based surveys- |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
eng |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Inclusive education = インクルーシブ教育 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
School non-attendance = 不登校 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Autism spectrum disorder = 自閉症スペクトラム障害 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Developmental disorder = 発達障害 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Clinic-based survey = 診療所調査 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.60171/00002823 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
インクルーシブ教育の継続に影響をおよぼす要因 ―診療所における実態調査― |
著者 |
安田, 万里子
大野呂, 浩志
眞田, 敏
加戸, 陽子
大野, 繁
濃野, 信
Yasuda, Mariko
Onoro, Hiroshi
Sanada, Satoshi
Kado, Yoko
Oono, Shigeru
Nouno, Shin
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
The Convention on the Rights of Persons with Disabilities proclaims that State Parties shall ensure an inclusive education system at all levels. Segregated education and inclusive education coexist, however, and the number of children educated in segregated settings continues to increase in Japan. Given these circumstances, to determine the conditions under which nclusive education is sustainable, we conducted one survey on children who had difficulties in their school life and another survey on children with autism who experienced school refusal. The results of our surveys suggest that developmental disorders are a risk factor for difficulties in school life and school refusal, and that support both inside and outside the school and pharmacotherapy are important for improvement. These results suggest that establishing a cooperative framework of doctors, schools, home, and community will lead to fewer problems at school, and will also provide clues for the successful continuation of inclusive education. 障害者の権利に関する条約は,教育制度のすべての段階におけるインクルーシブ教育の構築を宣言している。しかし,我国では分離教育とインクルーシブ教育が共存し,前者の枠組みで教育される子どもの数が増加している。本研究では,インクルーシブ教育の継続が困難になる要因を明確にする目的で,学校生活上, 問題をともなう子どもの実態と,不登校を経験した自閉症児を対象とした実態調査をおこなった。その結果,発達障害が学校生活上の困難や不登校の要因として留意すべきこと,学校内外の支援と薬物療法は状況改善のために重要であることが示され,医療機関,学校,家庭,地域社会の協力体制の確立がインクルーシブ教育の効果的な継続に重要であると考えられた。 |
書誌情報 |
広島文化学園大学学芸学部紀要
巻 9,
p. 1-8,
発行日 2019-03-12
|
出版者 |
|
|
出版者 |
広島文化学園大学学芸学部 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
21858837 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12532487 |
フォーマット |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
application/pdf |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |