WEKO3
アイテム
日本におけるTh.リット教育学受容の研究 : 日本教育学説史再考の試み
https://doi.org/10.60171/00002879
https://doi.org/10.60171/0000287961e5bc29-49c2-4ef2-97de-ab41a8bdcab9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-15 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 日本におけるTh.リット教育学受容の研究 : 日本教育学説史再考の試み | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Study on the Reception of Th. Litt's Pedagogy in Japan: An Attempt of Reconsidering : the Japanese History of Educational Theories | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | テオドール・リット | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Theodor Litt | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ドイツ教育学 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | German Pedagogy | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教育理論の受容 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Reception of Educational Theories | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | アカデミック教育学 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Academic Pedagogy | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 日本教育学説史 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | the Japanese History of educational Theories | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.60171/00002879 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
小笠原, 道雄
× 小笠原, 道雄
× Ogasawara, Michio
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This study considers, as a form of receiving German pedagogy in Japan, how the pedagogy of Theodor Litt (1880-1962) has been received in the development of pedagogy in Japan: that is, what elements of Litt's thoughts and theories have interested Japanese educational researchers, been studied and received, from the standpoint of "the history of reception and inference". The study deals with literature and transactions of researchers from the beginning of the 1920's to 2010, for 90 years. The total number of the literature about Litt in Japan is approximately 250 (monographs, articles, translated books, items in dictionaries and others). While Litt-studies have been made in the fields of sociology, philosophy and ethics as well as pedagogy, this study confines itself to pedagogy. The subtitle, "An Attempt of Reconsidering the Japanese History of Educational Theories", reflects the fact that recent studies on "academic pedagogy" after the 1920's in Germany indicates significant errors in the understandings of Japanese reception of German pedagogy. The outline of the study is: Introduction; 1) The Reception of German Pedagogy as Preconditions of that of Th. Litt's Pedagogy; 2) The Reception of Th. Litt's Pedagogy and its Development; and 3) Conclusion. |
|||||||||
書誌情報 |
広島文化学園大学学芸学部紀要 巻 1, p. 15-27, 発行日 2011-03-25 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島文化学園大学学芸学部 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 21858837 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12532487 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |