WEKO3
アイテム
教育学におけるアドルノ研究の動向について
https://doi.org/10.60171/00002881
https://doi.org/10.60171/000028818e06bd7e-5d70-4b85-9924-0ba6a90ee03b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-15 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 教育学におけるアドルノ研究の動向について | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Tendency of the Studies on Theodor W. Adorno's Thought in German Pedagogy | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | テオドール W. アドルノ | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Theodor W. Adorno | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ドイツ教育学 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | German pedagogy | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 批判理論 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | critical theory | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 解放的教育学 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | emancipative pedagogy | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ポストモダニズム | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | postmodernism | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.60171/00002881 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
白銀, 夏樹
× 白銀, 夏樹
× Shirokane, Natsuki
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Theodor W. Adorno, known as a famous philosopher and sociologist, had some impacts on the history of German pedagogy. To show a tendency of these impacts, This paper follows the history of German pedagogy after Adorno's death (in 1969). In the 1970s Adorno was known as one of the authors of Dialectics of Enlightenment, one of the leaders of critical theory or Frankfurt School in German pedagogy. But in the emancipative pedagogy Adorno's thought was less interested than Habermas' thought. In the 1980s postmodernism was the rage, Adorno's own thought became the focus of public attention because of his criticism of modern rationality and of his original reflections on aesthetics. Since 1980s, some essential studies on Adorno's thought appear in German pedagogy. These studies are "faithful" to Adorno's thought, provided that this faithfulness is in various ways. |
|||||||||
書誌情報 |
広島文化学園大学学芸学部紀要 巻 1, p. 41-51, 発行日 2011-03-25 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島文化学園大学学芸学部 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 21858837 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12532487 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |