WEKO3
アイテム
教育方法としての「主体的・対話的で深い学び」に関する批判的考察・試論
https://doi.org/10.60171/00003088
https://doi.org/10.60171/0000308835aa90a3-3280-4ede-8bc9-eb12ee622361
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-15 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 教育方法としての「主体的・対話的で深い学び」に関する批判的考察・試論 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Critical Consideration of "Proactive, Interactive and Authentic Learning" as Educational Methods | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教育方法 Educational Methods | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | アクティブ・ラーニング Active Learning | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 主体的・対話的で深い学び,Proactive, Interactive and Authentic Learning | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 学習指導要領 Courses of Study | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.60171/00003088 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
黒木, 貴人
× 黒木, 貴人
× Kuroki, Takahito
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This paper aims critically considering about "Active Learning" and "Proactive, Interactive and Authentic learning" through the policy process for higher education and revision of Courses of Study and theory of educational methods. Rise of "Active Learning" stemming from reform of higher education in the 2010s has becoming a significant issue for revision of Courses of Study. After all, "Active Learning" positioned Course of Study as "Proactive, Interactive and Authentic learning". We had referred to 3 theory for seeing "Active Learning" and "Proactive, Interactive and Authentic learning" as the teacher : "agentic learning" theory by Shinichi Mizokami, "The Rediscover of Teaching" by Gert J. J. Biesta, and "Encounter and Tasting to the world" theory by Takehiko Kumashiro. As a result, "Agency" of learner has brought by the "outsides", for example teacher. It is the key point that regaining "Teaching" to teacher, at the occasion of overcoming passive "Active Learning" and "Proactive, Interactive and Authentic learning". |
|||||||||
書誌情報 |
広島文化学園短期大学紀要 巻 53, p. 21-28, 発行日 2020-12-25 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島文化学園短期大学 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 18846769 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12454339 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |