WEKO3
アイテム
小学校教員におけるレジリエンス因子に関する基礎的研究
https://doi.org/10.60171/00004932
https://doi.org/10.60171/00004932b8e3572c-6947-42a1-bc68-a36d21546031
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-15 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 小学校教員におけるレジリエンス因子に関する基礎的研究 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Basic research on resilience factors in elementary school teachers | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Resilience | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Teachers | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Elementary school | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Mental health | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Factor analysis | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | レジリエンス | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 教員 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 小学校 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | メンタルヘルス | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 因子分析 | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.60171/00004932 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
著者 |
前田, 一篤
× 前田, 一篤
× 白石, 智也
× Maeda, Kazuma
× Shiraishi, Tomoya
|
|||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | The purpose of this research, with the aim of developing a scale for measuring the resilience of teachers in the future, is to examine the resilience factors of elementary school teachers. As a method, a questionnaire survey was conducted for 165 elementary school teachers. Regarding the analysis, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were performed on 161 subjects who obtained valid responses. As a result, the following points were obtained. 1) The resilience of elementary school teachers is composed of five factors: “sociality,” “support conditions,” “self-control,” “optimism,” and “aspiration.” A model starting from “support conditions” was shown. From this model, it would be essential efforts to increase “self-control” and “desire” in order to efficiently strengthen the “support conditions” subscale related to the collegiality in schools. 2) From the above results, a certain level of internal consistency was confirmed on the 19-item scale consisting of 5 subscales. |
|||||||||||||
書誌情報 |
人間健康学研究 巻 3, p. 77-83, 発行日 2020-12-26 |
|||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島文化学園大学人間健康学部 | |||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 24349798 | |||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA12869764 | |||||||||||||
フォーマット | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |