WEKO3
アイテム
小学校教員におけるレジリエンス因子に関する基礎的研究
https://doi.org/10.60171/00004932
https://doi.org/10.60171/00004932b8e3572c-6947-42a1-bc68-a36d21546031
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2023-03-15 | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | 小学校教員におけるレジリエンス因子に関する基礎的研究 | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | Basic research on resilience factors in elementary school teachers | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Resilience | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Teachers | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Elementary school | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Mental health | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Factor analysis | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | レジリエンス | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 教員 | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 小学校 | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | メンタルヘルス | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 因子分析 | |||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
| ID登録 | ||||||||||||||
| ID登録 | 10.60171/00004932 | |||||||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
| 著者 |
前田, 一篤
× 前田, 一篤
× 白石, 智也
× Maeda, Kazuma
× Shiraishi, Tomoya
|
|||||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
| 内容記述 | The purpose of this research, with the aim of developing a scale for measuring the resilience of teachers in the future, is to examine the resilience factors of elementary school teachers. As a method, a questionnaire survey was conducted for 165 elementary school teachers. Regarding the analysis, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were performed on 161 subjects who obtained valid responses. As a result, the following points were obtained. 1) The resilience of elementary school teachers is composed of five factors: “sociality,” “support conditions,” “self-control,” “optimism,” and “aspiration.” A model starting from “support conditions” was shown. From this model, it would be essential efforts to increase “self-control” and “desire” in order to efficiently strengthen the “support conditions” subscale related to the collegiality in schools. 2) From the above results, a certain level of internal consistency was confirmed on the 19-item scale consisting of 5 subscales. |
|||||||||||||
| 書誌情報 |
人間健康学研究 巻 3, p. 77-83, 発行日 2020-12-26 |
|||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||
| 出版者 | 広島文化学園大学人間健康学部 | |||||||||||||
| ISSN | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
| 収録物識別子 | 24349798 | |||||||||||||
| 書誌レコードID | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
| 収録物識別子 | AA12869764 | |||||||||||||
| フォーマット | ||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
| 内容記述 | application/pdf | |||||||||||||
| 著者版フラグ | ||||||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||