WEKO3
アイテム
M. マクルーハンのメディア論における コミュニケーション・モデルとその教育学的含意
https://doi.org/10.60171/00005003
https://doi.org/10.60171/000050033e8ee29f-eb84-4a34-9053-42caa9a40ec8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-15 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | M. マクルーハンのメディア論における コミュニケーション・モデルとその教育学的含意 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | The Communication Model in M.McLuhan’s Theory of Media and Its Implication in Education | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Marshall McLuhan | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | マクルーハン | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | media | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | メディア | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Communication Model | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | コミュニケーション・モデル | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | teacher-learner | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教師?生徒 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | tactile | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 触覚 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.60171/00005003 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
時津, 啓
× 時津, 啓
× Tokitsu, Kei
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | The purpose of this paper is to explore a new model of educational communication in following with McLuhan's theory of media.This paper wants to reinterpret the action that 'a teacher informsa learner of the message'. The model of 'teacher-learner' has two predictions. First, a man can have the message. Second, medium is a tool. McLuhan tried to go over these preconditions in connecting with media and a user. He expressed 'the medium is the message'. This word means that the message makes up a mutual relationship between media and user. The distance between a sender and a receiver shorten and they connect with the tactile relationship. In short, when we view a communication in focusing on media, we can't distinguish between the sender and the receiver strictly. Media force the sender to pump up the mind of other. We can be found the tactile model focusing on the tactile aspect of communication. When we view with the action that 'a teacher informs a learner of the message' in following to this model, we find that a teacher can't have the message until he has the subordinated relationship with media including a learner. |
|||||||||
書誌情報 |
社会情報学研究 巻 17, p. 25-34, 発行日 2011-12-25 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島文化学園大学社会情報学部 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 13418459 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10586239 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |