ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要類・刊行物等
  2. 学芸学部
  3. 広島文化学園大学学芸学部紀要 第15巻

子どもの「遊び」の中の「学び」― 1歳児のお絵描き遊びをもとにした一考察 ―

https://hbg.repo.nii.ac.jp/records/2000264
https://hbg.repo.nii.ac.jp/records/2000264
f7660c05-5c28-46a8-8fd6-f23689568864
名前 / ファイル ライセンス アクション
g15-01.pdf g15-01.pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-03-31
タイトル
タイトル 子どもの「遊び」の中の「学び」― 1歳児のお絵描き遊びをもとにした一考察 ―
言語 ja
タイトル
タイトル Children’s learning through play : A study of a one year-old’s drawing play
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 子どもの遊び
キーワード
主題Scheme Other
主題 children's play
キーワード
主題Scheme Other
主題 なぐりがき
キーワード
主題Scheme Other
主題 scribble
キーワード
主題Scheme Other
主題 主体性
キーワード
主題Scheme Other
主題 individuality
キーワード
主題Scheme Other
主題 三項関係
キーワード
主題Scheme Other
主題 ternary relations
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 寺元,幸仁

× 寺元,幸仁

ja 寺元,幸仁

Search repository
著者(英)
姓名 TERAMOTO,Yukihito
言語 en
著者ID
内容記述タイプ Abstract
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper discusses “learning” in children's “play.” By closely observing the drawing play of oneyear-old children, it was clarified that children do not simply draw pictures, but also acquire meanings and values in their actions through the mother’s facial expressions, behavior, and other reactions. By using the theories of Sumio HAMADA, such as “intentionality” and “ternary relations,” observations, analysis, and considerations were made while paying attention to children’s gaze and other subtle behaviors. In childcare and education settings, where teachers and carers are becoming busier and there is a shortage of personnel, rational and efficient childcare and education are often prioritized, and the idea of valuing childcare and education for each individual may often be considered idealistic. However, the author hopes that this paper can help to realize childcare and education that values each individual child.
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿では,子どもの「遊び」の中の「学び」について論じている。1歳児のお絵描き遊びの様子を細かに観察することで,子どもが単に絵を描いているのではなく,母親の表情や言動といった反応を通して,自身の行為の意味や価値を学んでいることを明らかにした。論述の過程で,「志向性」「三項関係」といった浜田寿美男の理論を援用することで,子どもの視線などの細かな言動にも注目しつつ観察・分析・考察をおこなった。多忙化と人員不足が進む保育・教育現場では,合理的・効率的な保育・教育が優先されることも多く,ややもすると一人ひとりを大切にした保育・教育理念は理想論とされることもあり得る。本稿は一人ひとりを大切にした保育・教育実現の一助となり得ると考えている。
言語 ja
bibliographic_information 広島文化学園大学学芸学部紀要

号 15, p. 1-10, 発行日 2025-03-14
出版者
出版者 広島文化学園大学学芸学部
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21858837
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12532487
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-05-14 01:40:41.542017
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3